Lite ledighet

För en vecka sedan satt jag i aulan på universitetet och skrev tenta. Denna gången handlade tentan om barn och ungdomar i primärvården. Det som skulle ha kunnat komma på tentan var exempelvis alla BVC-kontroller och hur de går till, vilka vaccinationer som ingår i vaccinationsprogrammet, skolhälsovård, visa fördjupad förmåga att initiera, genomföra och utvärdera hälsofrämjande och förebyggande arbete i primärvården och kommunalt etc. Tentan handlade om ungdomar i en kommun, där majoriteten av ungdomarna var rökare, många använde droger och många tjejer, tonåringar, var gravida och hoppade därmed av skolan. Frågorna som ställdes var bl.a. hur jag som sjuksköterska ska planera, leda och samordna vård- och hälsoarbetet i denna kommun. Hur kan jag som sjuksköterska genomföra hälsofrämjande och förebyggande arbete. Vilka strategier skulle jag ta hjälp utav bl.a.
På tisdagen skrev jag den andra tentan, denna handlade om vuxna i primärvården. Här krävde de bl.a. att jag skulle veta mycket om statistik t.e.x. hur stor del av Chiles befolkning är rökare, jo ungefär 40 %, och hur många lider av övervikt eller fetma, ca. 64 %. Det är ganska höga siffror. Detta förklarar varför hjärt-kärlsjukdomar är de mest vanliga. Frågorna handlade just om detta på tentan. Här ville de också att jag skulle veta hur man planerar, leder och samordnar hälsofrämjande och förebyggande arbete. Denna gången handlade det om en kommun där många led av övervikt och fetma, var rökare, hade högt blodtryck, höga värden av blodfetter etc.

Magkänslan säger att jag kommer att bli godkänd på bägge, men nu återstår det bara att vänta och se. Ca. 15 arbetsdagar tar det att få svar, alltså tre veckor. Strax efter att mamma och storebror kommit hit får jag alltså svar. Hoppas att jag kan få fira med dem.

Förra veckan åkte jag hela tre gånger till Santiago med bussen. På fredagen åkte jag dock inte ensam utan med Pablo. Denna gången för att besöka Sveriges ambassad och för att förtidsrösta inför valet. Där arbetade bl.a. en ung tjej och en äldre dam som var mycket trevliga. Det kändes skönt att få prata lite svenska med dem, hehe, som att få vila hjärnan lite. För mig är ju svenska mitt modersmål. Spanska började jag att lära mig när jag var 13 år, på skolan. Men det var först när jag träffade Pablo, när jag var 16 år, som jag började att lära mig det bra. Nu kan man säga att jag kan det flytande. Men då och då måste jag ta fram ordboken på iPhonen för att översätta ord, speciellt när jag pluggar.
I denna byggnaden befinner sig den svenska ambassaden
 
Svenska gatan
 
 
 
 
 
Luna och Rosquito
 

Kommentera inlägget här :