Uppdatering

Sedan sist jag skrev så har bl.a. kuststaden Valparaíso, där min pappas släktingar bor, drabbats av den största branden i Chiles historia. Branden bröt ut den 12 april i ett skogsområde utanför staden och har främst drabbat fattigare stadsdelar. Branden totalförstörde mer än 2900 bostäder, 12 500 personer drabbades, 15 personer avled och mer än 500 skadades allvarligt. Hela staden så som grannstaden Viña del Mar, befann sig i flera dagar i högsta beredskap och förklarades som katastrofområde. Bostaden där min faster, hennes pappa och min kusin bodde totalförstördes i branden. De hade hunnit fly när detta skedde och befann sig säkerhet. Med hjälp och stöd från släktingar håller de nu på att återuppbygga bostaden. I Valparaíso har många studenter från hela Chile hjälp till med volontärarbete. Många chilenare har även hjälpt till genom att skänka matvaror, hygienartiklar, städartiklar etc. till de drabbade.

Här om dagen var jag på bio tillsammans med Pablos familj. Vi såg den animerade filmen "Rio 2" i 3D. Den föll mig precis i smaken och jag skrattade en hel del. Kan verkligen rekommendera den, även till vuxna. På bion åt jag även sötade popcorn! Här är de inte saltade utan sötade. Man kan säga att de smakar ungefär som honungspuffar. De är goda men annorlunda.

Nu har jag även firat min första påsk här i Chile. Här är långfredagen och påskdagen de viktigaste dagarna. På långfredagen bör man ta det lugnt och inte göra något märkvärdigt. Denna dagen såg vi bl.a. på filmen "Jesus of Nazareth" från 70-talet som visades på tvn. Den varade 6 timmar, och visas årligen som tradition på långfredagen. Som katolik ska man inte heller äta rött kött under under påskhelgen, med undantag på påskdagen. Istället äts det mycket fisk och skaldjur under dessa dagar. På påskdagens morgon får barnen leta efter chokladägg i trädgården som föräldrarna gömt åt dem. På påskdagen gick vi även på gudstjänst och firade Jesus uppståndelse.

Kommentera inlägget här :