Fortsättning

I måndags tog vi bussen till Santiago. Väl framme fick vi ta metron till Utrikesdepartementet, "Ministerio de Relaciones Exteriores" där jag legaliserade mina dokument (betyg, examensbevis etc.). När vi ändå var i centrum av Santiago så tog vi vägen förbi "La Moneda" som är det chilenska presidentpalatset. Efter detta åkte vi till "La Universidad de Chile" där jag skulle lämna in mina dokument för att påbörja processen av att validera mina studier. När vi kom fram och precis var på väg in i byggnaden, såg vi att det var semesterstängt och att de skulle öppna den 3:e mars igen...hmm... inte alls kul. Och inget stod det på deras hemsida heller... Är därmed tvungen att återvända till Santiago om ca 2 veckor.

Denna veckan har jag också varit iväg och frågat angående mitt körkort. De sa att jag får köra med mitt svenska körkort här i 3 månader. Men sedan måste jag ha ett chilenskt körkort för att kunna köra bil. För att erhålla detta måste jag bli godkänd på uppkörning och teoriprov. Så den 20:e mars får ni hålla tummarna att jag klarar dem! Jag fick en adress på en hemsida där jag finner en e-bok som jag måste läsa och en hemsida där jag kan träna på frågorna. Här består teoriprovet av 35 frågor, med ett total på 38 poäng, relaterat till att 3 frågor ger dubbla poäng. För att bli godkänd måste man ha minst 33 poäng. Uppkörningen säger de är mycket enkel. I själva verket behöver man bara köra runt kvarteret och så är man godkänd... Vi får väl se!
 
En bil och bankkonton har vi också hunnit införskaffat oss denna veckan. 
 

Kommentarer :

#1: Juan

Hola hija!
Es la segunda vez, que trato de escribir en tu blogg, escribi el viernes pasado pero no se pudo horrar el mensaje en tu pagina.
Las fotografias hermosas y espero que el sol /calor no se muy fuerte para ti, pero yo creo que tu estas muy linda con otro color en tu piel....mas escuro y no tan palida como somos en el Norte Europeo.....espero que estas muy bien.....nosotros con poquito de tristeza, pero es tu futuro y tiene todo mi apoyo......lindo el auto, y la perrita tambien hermosa....buena la foto del "Chicho" doctor Salvador Allende.....besitos y abrazos.....från din far //JC

Svar: Hola papa. Me han llegado todos tus mensajes por lo menos. Gracias :) si ya estoy doradita. besitos y abrazos
Madeleine Pizarro Torrijos

skriven
#2: Juan Martinez

jejeje, mi español :-) pesimo ahorrar (horrar) oscura/tostada (escuro).....estes (estas)....jejejej....shit/dålig!

Svar:
Madeleine Pizarro Torrijos

skriven

Kommentera inlägget här :