Det börjar närma sig...

Idag är det "bara" 16 dagar kvar tills vi åker. Det är med blandade känslor som jag förbereder mig, genom att packa, ringa diverse telefonsamtal, sälja bil, sälja möbler, sortera och slänga o.s.v. Jag vet att jag kommer ha STOR hemlängtan, men jag vet också att jag kommer att trivas mycket bra!
 
Men vem är jag då?
Jag är en 22:årig sjuksköterska med rötter i Chile som just nu jobbar på en barn- och ungdomsvårdavdelning. Jag bor med min sambo och vår katt Bella. I februari börjar som sagt ett nytt kapitel i mitt liv. Nämligen i form av en flytt till andra sidan jordklotet, Chile.
 
Jag är född och uppväxt i Sverige, men båda mina föräldrar är ursprungligen från Chile och därför har jag dubbelt medborgarskap. Jag har själv aldrig bott där, men jag har varit där på semester ett flertal gånger. 
Min sambo är också chilenare, men har bott här i Sverige i ca 4 år. Vi träffades för 6 år sedan när jag var på semester i Chile. För honom blir det som att flytta "hem" men för mig blir det något helt annat...
 
Jag är utbildad sjuksköterska, som tog examen i somras. Min tanke är att söka jobb som sjuksköterska, så fort jag har fått min chilenska legitimation. För att få denna krävs det mycket pappersarbete (som jag redan har förberett) och som måste visas upp hos den chilenska myndigheten samt på "Universidad de Chile". Där kommer min utbildning att valideras och sedan återstår ett teoretiskt prov. 
 
Till en början ska vi bo hos min svärmor, i hennes hus. Men sedan är det tänkt att vi ska leta efter något eget. 
 
Min släkt är väldigt stor så jag kommer aldrig att känna mig ensam. T.ex. har jag minst 40 kusiner bara på min mammas sida.
 
San Felipe heter staden som ligger närmast där vi ska bo. Den ligger i centrala Chile, V regionen. Till huvudstaden är det ca 1,5 h bilresa. San Felipe är känd för att vara en av de varmaste städerna i Chile, just för att den ligger i en dal, mellan bergen.

Kommentarer :

#1: lars

Vill bara säga lycka till med flytten.
Och önskar er all lycka :)

Svar: Tack så mycket Lars! :)
Madeleine Pizarro Torrijos

skriven
#2: Katarina

Vad spännande Madde vilket härligt äventyr, något man önskar att man själv hade provat på. Hoppas ni kommer trivas, och bli inte förvånad om hela familjen Bergman en dag knackar på dörren och hälsar på 😉 (Åker en så åker alla!) kram

Svar: Tack Katarina! Haha ja det skulle inte förvåna mig! :) Det skulle vara trevligt :) kram
Madeleine Pizarro Torrijos

skriven
#3: Erika Ö

På jobbet kommer vi att sakna dig men hoppas få följa dig här. Stor kram och lycka till....

Svar: Och jag kommer att sakna er väldigt mycket! Tack! :)
Madeleine Pizarro Torrijos

skriven

Kommentera inlägget här :